صفحه اصلی > اخبار > آرشیو خبری سازمان .................  


 

 
ایران بازیگر شاخص صحنه اقتصادی عراق

 

 

رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به روند افزایش فعالیت‌های اقتصادی کشورهای مختلف در عراق طی سال 2019 گفت: به طور عمده 20 کشور به عنوان بازیگران صحنه اقتصادی عراق هستند که عمدتاً با رویکرد مشارکت توسعه و سرمایه گذاری فعالیت و  تلاش سازماندهی شده‌ای را برای کسب سهم بازار دنبال می‌نمایند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، ناصر بهزاد در این خصوص اظهار داشت: این کشورها در 3 بخش قابل تقسیم هستند.  بخش اول کشورهایی  که طی 2 سال اخیر به طور متوسط 20 درصد سهم بازار عراق  را کسب کردند شامل ایران، ترکیه و چین، بخش دوم کشورهایی با سهم کمتر از 10 درصد مانند کویت، اردن، عربستان سعودی، امارات و بخش سوم کشورهای هند، آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، آلمان و سوریه که 10 تا 5 درصد سهم بازار عراق را به خود اختصاص داده‌‌اند.

وی افزود: کشورهای بخش اول شامل ایران، ترکیه و چین در حال حاضر مجموعاً  نزدیک به 60  درصد از مشارکت با عراق  در بخش‌های کالا و خدمات راهبری را عهده دارند .

رایزن بازرگانی ایران در عراق همچنین  به حضور کشورهایی نظیر سوئیس، سوئد، بیروت، سریلانکا، برزیل، اندونزی  در محیط تجاری عراق اشاره کرد و گفت: حوزۀ بهداشت، محیط زیست، دارو وخدمات پزشکی، ساخت گذرگاه ها، انرژی خورشیدی، صنعت و معدن، تحقیقات راهبردی، آموزش، سرمایه گذاری در پروژه های پتروشیمی وگاز، کشاورزی از جمله محورهای مهم ورود سایر کشورها به بازار عراق است.

بهزاد برقراری امنیت نسبی، تقویت ساختارهای اقتصادی، تعامل با کشورهای دنیا، افزایش درآمد نفتی و  ارائه تسهیلات در تولید داخلی در عراق را از جمله دلایل تبدیل شدن این کشور به هاب  بازرگانی بین‌المللی دانست و  افزود: افزایش 28 درصدی  بودجه حکومت مرکزی عراق، افزایش و رشد  بیش از 40 درصد بودجه اقلیم کردستان و پیش بینی  افزایش 22 درصدی قیمت فروش نفت  قطعاً نویدبخش حضور شرکت‌های ایرانی برای توسعه مستقیم تجارت در عراق و ورود به سایر حوزه های فعالیتی مورد نیاز  برای افزایش تبادلات  اقتصادی دوجانبه خواهد بود.

بهزاد همچنین با بیان اینکه  دولت عراق، رشد و توسعه بخش خصوصی را مورد تشویق و حمایت  جدی  قرار داده است، گفت: در شرایط ویژۀ تحریم، تعامل هرچه بهتر انجمن‌ها، اتاق‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی ایران و عراق می‌تواند در بالا بردن ضریب اشتغال، ایجاد ارزش افزوده، ارز آوری صادرتی و انتقال تکنولوژی به صورت برد-برد مؤثر باشد.

 گفتنی است، روند افزایشی صادرات ایران  به عراق طی دو سال اخیر عراق را به شریک تجاری  برتر تبدیل کرده است. برآوردها نشان می‌دهد که در نیمه اول سالجاری، ایراندر بین رقبا، از سال گذشته تاکنون بالاترین سهم را در بازار عراق تثبیت کرده است و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، مصمم به تحقق تجارت 20 میلیارد دلار است.

 

 

 تاریخ انتشار:1398/06/25  ساعت درج:٠٩:٣٧  شماره خبر:٨٤١١  بازدید:697

  نسخه چاپي


خروج