صفحه اصلی > اخبار > آرشیو خبری سازمان .................  


 

 
زادبوم:
توسعۀ دیپلماسی اقتصادی و استقرار رایزنان بازرگانی، اولویت شرایط تحریم

 

 

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران در برنامۀ گفتگوی 18:30 از شبکه خبر گفت: تضعیف اقتصاد ملی و محدود کردن تجارت خواستۀ تحریم‌ها است و ما به منظور مقابله با این هدف شوم، به اولویت توسعۀ دیپلماسی اقتصادی و استقرار رایزنان پرداخته‌ایم.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در مورد شاخص‌های انتخاب کشورهای هدف برای حضور رایزنان بازرگانی اظهار داشت: در شرایط حاضر، تمرکز بر کشورهایی است که امکان افزایش تجارت با آنها به سبب سابقۀ تاریخی مراودات تجاری وجود دارد که در دستۀ نخست کشورهای روسیه، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عراق، گروه دوم کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، قطر، عمان و امارات متحدۀ عربی و همچنین هند و چین به عنوان دو شریک تجاری مهم، قرار دارند که تقریباً 80 درصد تجارت ایران با این کشورها است.

وی با اشاره به اینکه توسعۀ تجارت و اقتصاد دو روی یک سکه هستند در مورد تفاوت رایزن اقتصادی و رایزن بازرگانی افزود: در اصطلاح دیپلماسی تجاری، رایزن اقتصادی به رایزن وزارت امور خارجه اطلاق می‌شود که در حوزۀ نیرو و نفت و موافقت‌نامه‌های کلان اقتصادی میان دولت‌ها و بخش دولتی فعالیت می‌کنند اما رایزن بازرگانی، رایزن سازمان توسعه تجارت است که به توسعۀ روابط تجاری، توسعۀ روابط دو جانبه و تعامل با اتاق‌های بازرگانی می‌پردازد.

معاون توسعۀ بازارهای صادراتی با تآکید بر نقش رایزنان بازرگانی بر توسعۀ تجارت با کشورها، به ویژه کشورهای همسایه و شرکاری مهم تجاری ایران گفت: از مهم‌ترین وظایف رایزنان بازرگانی شناخت ظرفیت‌های بازار، موانع تعرفه‌ای و قواعد و مقررات کشور هدف است.

زادبوم افزود: در این راستا، بر اساس دستور رئیس جمهور مبنی بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور و همچنین تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص استفاده از ظرفیت اتاق‌های مشترک بازرگانی، جلساتی با حضور روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی با کشورهای همسایه، در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شده است.

وی در خصوص نحوۀ استقرار رایزنان بازرگانی گفت: غالباٌ رایزن بازرگانی در محل سفارت مستقر می‌شود چرا که برای حضور مستمر د رخارج از سفارت نیازمند صرف هزینه برای ایجاد دفتر جداگانه هستیم ضمن آنکه بر اساس قوانین برخی از کشورها، دولت آن کشور در قبال دیپلمات‌های خارج از مکان دیپلماتیک مسئولیتی نمی‌پذیرد. اما با توجه به همسویی نظرات بخش خصوصی و سازمان توسعه تجارت ایران، در صدد هستیم تا با هماهنگی اتاق بازرگانی مراکز تجاری یا دفاتر تجاری را برای حضور رایزنان در خارج از مکان دیپلماتیک ایجاد کنیم.

معاون توسعۀ بازارهای صادراتی، سابقۀ اعزام رایزنان بازرگانی را از سال 1378 عنوان کرد و بیان داشت: در این بازۀ 20 ساله  تعداد رایزنان بازرگانی بین 25 تا 6 متغیر بوده است، به گونه‌ای که تعداد رایزنان بازرگانی در سال گذشته 22 نفر بود و امسال، به دلایلی همچون تمرکز بر بازارهای همسایه، شرکای تجاری مهم و مشکلات بودجه‌ای به 6 نفر در کشورای عراق، 2 رایزن، پاکستان، افغانستان، عراق و ارمنستان، رسید و از تابستان امسال نیز برنامۀ افزایش و اعزام رایزنان به کشورهای هدف در دستور کار قرار دارد.

 

 

 

 تاریخ انتشار:1398/05/08  ساعت درج:١٣:٠٠  شماره خبر:٨٣٣١  بازدید:821

  نسخه چاپي


خروج